دسته‌بندی نشده

معرفی گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی

خواص و معرفی گیاهان دارویی ، انواع و پرورش گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی انواع گیاهان دارویی برای هزاران سال منبعی برای شفا در جوامع محلی در سراسر جهان بوده اند. هنوز هم به عنوان یک روش مراقبت بهداشتی اولیه برای ۸۵٪ از جمعیت جهان استفاده می شود. برای شناخت انواع بذر گیاهان دارویی و شرایط پرورش آن ها، حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید. در این مقاله نیز، به معرفی خواص گیاهان دارویی، فواید و کاربرد آن ها پرداخته می شود. در ادامه، آموزش های لازم برای پرورش گیاهان دارویی در منزل داده شده و جنبه های اقتصادی کاشت گیاهان دارویی در گلخانه و منزل بررسی می گردد.

معرفی گیاهان دارویی لزوم شناخت و بررسی خواص گیاهان دارویی

این گیاهان، منبعی برای کشف دارو هستند و بخش اعظمی از تمام داروهای مصنوعی از آن ها نشآت می گیرد. از آنجایی که پرورش گیاهان دارویی محصولات طبیعی هستند، عاری از عوارض جانبی خواهند بود، نسبتا ایمن، سازگار با محیط زیست و در دسترس می باشند. به طور سنتی گیاهان زیادی برای بیماری های مربوط به فصول مختلف استفاده می شود. برای نجات جان انسان ها نیازی اساسی به شناخت و ترویج آنها وجود دارد. انواع گیاهان دارویی سابقه استفاده هزاران ساله طولانی داشته و در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفتند. با این حال، حتی امروزه، آنها بخشی ضروری از پزشکی مدرن هستند. بسیاری از داروهای سنتز شده از عصاره های گیاهی ساخته می شدند.مزیت های داروهای گیاهی بر داروهای شیمیاییداروهای ساخته شده از انواع گیاهان دارویی

مزیت های داروهای گیاهی بر داروهای شیمیایی

معرفی گیاهان دارویی داروهای ساخته شده از انواع گیاهان دارویی، مزیت های فراوانی بر داروهای شیمیایی دارند. شاید یکی از دلایل محبوب شدن این داروها در این روزها، همین برتری ها باشد. مهم ترین مزیت ها و خواص داروهای گیاهی بر شیمیایی به شرح زیر است:
۱) اغلب داروهای گیاهی سمیت بسیار کمتری دارند.
۲) در کنار کاهش سمیت، ماهیت فعل و انفعال در ترکیبات گیاهان ممکن است منجر به تاثیرات دارویی بالاتر شود. اگرچه باید توجه داشت که همه داروهای گیاهی ایمن نیستند و باید با تجویز نسخه درست، به مصرف برسند.
۳) معمولا ارزان قیمت هستند.
۴) داروهای گیاهی، در مقابل پاتوژن های مقاوم شده به داروهای شیمیایی، به خوبی پاسخگو هستند.
۵) ممکن است برخی بیماری ها با داروهای شیمیایی امروزی قابل درمان نباشند. تاثیرات درمانی تعداد بسیار زیادی از داروهای گیاهی بر روی این گونه بیماری ها، ممکن است هنوز ناشناخته باشد.
۶) داروهای گیاهی ارزش اقتصادی به همراه دارند و فرصت های تجاری را گسترش می دهند.

معرفی گیاهان دارویی ریحان

معرفی گیاهان دارویی ریحان دارای ویژگی های آنتی اکسیدان، ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است.معرفی گیاهان دارویی این گیاه معطر توانایی کاهش استرس از طریق تنظیم سطوح سروتونین که بر خلق و خو تاثیرگذار است، را دارد. با زیر کنترل نگه داشتن استرس، ریحان در بسیاری موارد دیگر نیز به سود سلامت انسان است.

نوشیدن چای تهیه شده از برگ های ریحان می تواند سوء هاضمه را از بین ببرد، با علت سردرد مبارزه کند، سرطان پستان را مهار کند، نفخ شکم را درمان کند، اشتها را افزایش دهد، بریدگی ها و خراش ها را بهبود ببخشد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، سرماخوردگی و سرفه را درمان کند و بسیاری موارد دیگر.

شما می توانید از این گیاه دارویی به عنوان ادویه در پخت و پز استفاده کنید یا 10 تا 12 برگ آن را با معده خالی بجوید. همچنین، می توانید دو یا سه بار در روز چای ریحان بنوشید تا از سلامت بهتر بهره‌مند شوید. برای تهیه این چای:

10 تا 15 برگ تازه ریحان را در یک فنجان بزرگ بریزید.

دو فنجان آب جوش به آن اضافه کنید.

یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کنید و آن را بنوشید.

رزماری

معرفی گیاهان دارویی رزماری یک گیاه دارویی محبوب و مفید برای سلامت انسان است.معرفی گیاهان دارویی این گیاه حاوی کارنوزول و رزمارینیک، دو آنتی اکسیدان قدرتمند که نقشی کلیدی در بهبود سلامت انسان ایفا می کنند، است. همچنین، رزماری از ویژگی های قوی ضد عفونی کنندگی، ضد سرطانی، و ضد التهابی بهره می برد.

یکی از فواید جالب توجه رزماری عملکرد آن به عنوان یک محرک شناختی موثر است و بر همین اساس، به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می کند.

رزماری با استرس مبارزه می کند، اضطراب را کاهش می دهد، سردرد را تسکین می دهد، رشد مو را تحریک می کند، با درد مفاصل مقابله می کند، التهاب را کاهش می دهد، گوارش را بهبود می بخشد، از سرطان پیشگیری می کند، و پشتیبان سلامت قلب و عروق است.

معرفی گیاهان دارویی رزماری از عطر و طعم قوی بهره می برد و در سوپ ها، ساندویچ ها، سالادها، و … قابل استفاده است. همچنین، می توانید از برگ های تازه یا خشک شده این گیاه چای درست کنید. برای تهیه این چای:

یک یا یک و نیم قاشق رزماری را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید.

روی فنجان یک درپوش بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کنید و در شرایطی که هنوز گرم است، آن را بنوشید.

شما می توانید دو یا سه بار در روز این چای را بنوشید.

گیاه دارویی آلوئه ورا (Aloe Vera)

معرفی گیاهان دارویی آلوئه ورا فقط در زیر نور خورشید با خاک خشک یا مرطوب با زهکشی خوب رشد می کند. اگرچه طعم آن شبیه به معرفی گیاهان دارویی گیاه تور و کمی به تلخی می زند، اما همچنان خوراکی است.

مزایای سلامتی آلوئه ورا

شیره آلوئه ورا برای تسریع بهبود و کاهش خطر عفونت در موارد زیر بسیار مفید است:

  • زخم ها
  • بریدگی ها
  • سوختگی ها
  • کاهش التهاب

آلوئه ورا علاوه بر استفاده خارجی برای پوست، به صورت داخلی در درمان موارد زیر نیز مصرف می شود:

  • کولیت اولسراتیو (نوشیدن آب آلوئه ورا)
  • یبوست مزمن
  • اشتهای ضعیف
  • مشکلات گوارشی

موارد استفاده آلوئه ورا

معرفی گیاهان دارویی لوئه ورا، بعنوان یک گیاه با خواص درمانی فوق العاده و در عین حال قیمت نسبتا گران شناخته می شود. برخی از مهم ترین کاربردهای آن به شرح زیر است:

معرفی گیاهان دارویی گیاه دارویی آویشن 

آویشن، با نام علمی Thymus vulgaris، یکی از گیاهان دارویی مهم در عرصه پزشکی سنتی است. این گیاه از خانواده نعناعیان می‌باشد و در مناطق مختلف جهان، به‌ خصوص در مناطق معتدل، رشد می‌کند. آویشن به دلیل خواص ضد میکروبی، ضدالتهابی و آرام‌بخشی‌اش شناخته می‌شود.

ترکیبات فعال آویشن شامل اسانس‌ها و ترپن‌ها می‌باشد که به آن خصوصیات درمانی اختصاص می‌دهند. این گیاه به‌ طور معمول در تهیه عصاره، معرفی گیاهان دارویی روغن یا خود گیاه برای استفاده به‌عنوان گیاه دارویی به کار می‌رود.
از آویشن در درمان عفونت‌ها، بهبود سیستم گوارشی، و حتی در طب سنتی برای تسکین مشکلات تنفسی به کار گرفته می‌شود یکی از گیاهان دارویی دیگر برای این بهبود گوارش بومادران میباشد خواص بومادران برای معده را در مقالات دیگر ما بخوانید. با این حال، بهتر است قبل از استفاده به مشورت با پزشک خود بپردازید، به ویژه اگر درمان خاصی در نظر دارید یا شرایط پزشکی خاصی دارید

معرفی گیاهان دارویی  گیاه دارویی گون 

معرفی گیاهان دارویی گون، با نام علمی Glycyrrhiza glabra، یکی از گیاهان دارویی معروف و مورد استفاده در طب سنتی است. این گیاه از خانواده لگومینوزه می‌باشد و در مناطق مختلف جهان، به‌خصوص در مناطق گرمسیری و معتدل، رشد می‌کند. گون به دلیل خواص ضد التهابی، آرام‌بخشی، و تقویت سیستم ایمنی شناخته می‌شود.

ترکیبات فعال گون شامل گلابی گلیکوزیدها و اسانس‌های گلابی گلیک است که به آن خصوصیات درمانی اختصاص می‌دهند.معرفی گیاهان دارویی از ریشه گون برای تهیه عصاره، پودر، یا چای استفاده می‌شود. از کاربردهای گون در درمان مشکلات گوارشی، سرفه و آنفولانزا، و حتی در کنترل سطح قند خون اطلاعاتی وجود دارد. 

 گیاه دارویی پونه کوهی 

معرفی گیاهان دارویی پونه کوهی، با نام علمی Mentha longifolia، یکی از گیاهان دارویی معروف و با ارزش در طب سنتی است. این گیاه از خانواده نعناعیان می‌باشد و در مناطق مختلف جهان، به خصوص در مناطق معتدل، رشد می‌کند. پونه کوهی به دلیل خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، و آرام‌بخشی شناخته می‌شود.

ترکیبات فعال پونه کوهی شامل اسانس‌ها و منتول است که به آن خصوصیات درمانی اختصاص می‌دهند. از برگ‌ها و گل‌های پونه کوهی برای تهیه چای، عصاره، یا استفاده مستقیم به‌عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شود. از کاربردهای پونه کوهی می‌توان به درمان مشکلات گوارشی، سرفه و آنفولانزا، و حتی در تسکین دردهای عضلانی اطلاعاتی اشاره کرد. 

معرفی گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی بیدمشک 

معرفی گیاهان دارویی بیدمشک، با نام علمی Artemisia annua، یکی از گیاهان دارویی مهم است که به عنوان یک منبع قدرتمند در ترکیبات ضدمیکروبی و ضدپارازیتی شناخته می‌شود. این گیاه از خانواده گل‌سرخیان می‌باشد و در مناطق گرمسیری و معتدل جهان یافت می‌شود.

ترکیب فعال بیدمشک، آرتمیزینین، به‌عنوان یک ترکیب موثر در مبارزه با میکروب‌ها و انگل‌ها شناخته می‌شود.معرفی گیاهان دارویی این گیاه به عنوان یکی از گیاهان دارویی کهن و مورد توجه در سنت‌های پزشکی چین و دیگر مناطق جهان برای درمان مالاریا به‌کار رفته است.

اخیرا، تحقیقات علمی نیز بر روی اثرات بیدمشک در سایر بیماری‌ها مانند سرطان و برخی امراض التهابی توجه زیادی جلب کرده است. با این حال، همواره لازم است که در استفاده از هر گیاه دارویی، مشاوره پزشکی حتمی باشد، به‌ ویژه اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا نیاز به درمان خاصی دارید.

 گیاه دارویی کاسنی 

کاسنی، با نام علمی Tragopogon porrifolius، یکی از گیاهان دارویی است که از خانواده زنبقیان می‌آید. معرفی گیاهان دارویی این گیاه در مناطق مختلف جهان، به ویژه در مناطق معتدل، رشد می‌کند و از خصوصیات درمانی و تغذیه‌ای برخوردار است.کاسنی به دلیل دارا بودن ترکیباتی چون اسانس‌ها، فیتوشیمیکال‌ها و ویتامین‌ها شناخته شده است. 

بخش‌های مختلف گیاه شامل ریشه، برگ، و گل کاسنی ممکن است در کاربردهای مختلفی از جمله درمان مشکلات گوارشی، افزایش اشتها، و حتی در تهیه غذاها به‌کار رود. از طرفی، به عنوان یک گیاه دارویی، ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب‌ها نیز نقش داشته باشد. هرچند که کاسنی خواص مفید دارد.

معرفی گیاهان دارویی نعناع بیابانی

معرفی گیاهان دارویی نعناع بیابانی سرشار از منتول است و اثر آرامش بخش و خنک کننده روی بدن و ذهن دارد. همچنین،معرفی گیاهان دارویی این گیاه از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد نفخ بهره می برد.

نعناع بیابانی می تواند به تسکین سوء هاضمه، درمان سندرم روده تحریک پذیر، از بین بردن گاز و نفخ، درمان اسپاسم های عضلانی، درمان تهوع، کمک به کاهش وزن، مبارزه با استرس، از بین بردن نفس بدبو، تسکین سردرد، درمان میگرن، پشتیبانی از بهداشت دهان و دندان، و پیشگیری از آلرژی ها و آسم کمک کند.

برگ های تازه و خشک شده نعناع بیابانی را می توان برای بهبود عطر و طعم به سالادها، سوپ ها، اسموتی ها، آبمیوه ها، سس ها یا دیگر غذاها اضافه کرد. همچنین، می توانید دو یا سه بار در روز چای نعناع بیابانی بنوشید. برای تهیه این چای:

یک قاشق غذاخوری برگ های تازه نعناع بیابانی را در یک قوری آب داغ ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کنید.

اجازه دهید دمای چای پایین بیاید و سپس آن را بنوشید.

معرفی گیاهان دارویی زنجبیل

این ریشه محبوب به عنوان یک گیاه دارویی مشهور در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد. معرفی گیاهان دارویی خواص زنجبیل شامل ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد قارچی، آنتی بیوتیک، ضد سرطانی، ضد تهوع، ضد اسپاسم، و ضد سرفه است.

معرفی گیاهان دارویی زنجبیل سیستم ایمنی بدن را به واسطه کاهش رادیکال های آزاد تقویت می کند. همچنین، این گیاه گردش خون در بدن را بهبود می بخشد، با سرماخوردگی مبارزه می کند، التهاب را کاهش می دهد، گوارش را بهبود می بخشد، سطوح قند خون را عادی می سازد، با تهوع مبارزه می کند، اشتها را تنظیم می کند، و سوزش سر دل و نفخ را تسکین می دهد.

زنجبیل از تجمع سموم در بدن که خطر عفونت های ویروسی، قارچی، و باکتریایی را افزایش می دهند، پیشگیری می کند.

شما می توانید برش هایی از زنجبیل تازه را به سالاد اضافه کنید. همچنین، نوشیدن دو تا سه فنجان چای زنجبیل در روز را مد نظر قرار دهید. برای تهیه این چای:

یک قاشق غذاخوری برش های زنجبیل و دو فنجان آب را به یک قوری اضافه کنید.

آب را به جوش آورید.

سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید چای به مدت 10 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کنید.

مقداری عسل و آبلیموی تازه را به چای اضافه کنید و آن را بنوشید.

توجه: افرادی که داروهای قلبی یا فشار خون مصرف می کنند باید زیر نظر پزشک زنجبیل مصرف کنند.

گیاه دارویی کنگر فرنگی یا آرتیشو (Globe Artichoke)

معرفی گیاهان دارویی کنگر فرنگی یا آرتیشو، گیاهی با طعم تلخ است که نیاز به آفتاب زیادی دارد. در سال های اخیر پس از کشف سینارین به عنوان یک گیاه دارویی اهمیت پیدا کرده است. برگ های آن بهتر است قبل از گلدهی برداشت شود.

مزایای سلامتی کنگر فرنگی

کنگر فرنگی، اغلب به شکل پخته در غذاها به مصرف می رسد. چه به شکل خام باشد، چه پخته، سرشار از تندرستی و سلامتی است. برخی از مهم ترین خواص درمانی آن عبارتند از:

  • بهبود عملکرد کبد و کیسه صفرا
  • تحریک ترشح شیره های گوارشی
  • کاهش سطح کلسترول خون
  • درمان زردی (یرقان)
  • درمان هپاتیت
  • درمان بیماری های مزمن کبد و کیسه صفرا
  • بهبود تصلب شرائین مراحل اولیه دیابت دیررس

موارد استفاده کنگر فرنگی

از کنگر فرنگی می توان به شکل زیر استفاده کرد:

  • در آشپزی و طبخ غذاها به صورت خام یا پخته
  • مصرف برگ آن به شکل دمنوش
  • تهیه شربت از شیره این گیاه و مصرف خوراکی به همراه غذا برای کمک به هضم غذا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *